ورود به سایت

پل های ارتباطی

  • +98 21 22 86 86 34
  • Info@KaraSYS.Net
  • تهران - پارسداران - ناطق نوری - نبش کوچه مرمر - پلاک 22 - واحد 8
  • کدپستی: 1947814711
» » با کریپر آشنا شوید: اولین ویروس در تاریخ

با کریپر آشنا شوید: اولین ویروس در تاریخ

“من کریپر هستم، اگه می تونی پیدام کن” پیامی بود که در سال ۱۹۷۱، توسط Creeper، اولین ویروس دنیا مخابره می شد. سازنده ی این ویروس، باب توماس بود. او در شرکت BBN کار می کرد که از شرکت های قدرتمند در زمینه ی تکنولوژی های نوظهور بود.

توماس این برنامه را این هدف نوشت که امکان انتقال یک برنامه بین کامپیوترها را امتحان کند. هدف او از این برنامه، مخرب نبود. در عمل نیز تنها کاری که انجام می داد، نمایش یک پیام بود. چندین سال پس از این ماجرا و در اوایل دهه ی ۸۰ میلادی بود که به آن عنوان ویروس داده شد.


آیا کریپر به هدفی که برای آن برنامه ریزی شده بود دست یافت؟
کریپر از طریق شبکه ی آرپانت گسترش می یافت. آرپانت اولین شبکه سوئیچیگ بسته های اطلاعات در دنیا بود و پس از مدتی تبدیل به اینترنت جهانی شد. کریپر پیامی را که در ابتدای مطلب گفته شد، در کامپیوتر آلوده شده چاپ می کرد. سپس کار خود را متوقف می کرد و به کامپیوتر بعدی منقل می شد. در کامپیوتر بعدی نیز این پروسه تکرار می شد.

با این که وقتی کار خود را شروع می کرد، کامپیوتر را آلوده می کرد، اما این آلودگی طول نمی کشید. زیرا پس از رفتن به کامپیوتر بعدی، دیگر در دستگاه قبل کارش متوقف می شد. شاید در دنیای امروزی، این امر شکست محسوب شود، اما برای آن زمان، این حرکت توجه بسیاری را به خود جلب کرد. زیرا تا آن زمان، انتقال یک برنامه بین کامپیوترها، بدون دخالت انسان صورت نگرفته بود.

موفقیت توماس، نوشتن برنامه ای بود که می توانست از یک کامپیوتر به کامپیوتری دیگر منتقل شود.


این کار زمینه ای برای تولید نرم افزارهای آنتی ویروس شد.

ریپر، دشمن کریپر
در سال ۱۹۷۳، برنامه ای به نام Reaper نوشته شد که کریپر را خنثی کرد. می توان از ریپر به عنوان اولین آنتی ویروس تاریخ یاد کرد. البته عنوان آنتی ویروس نیز، مانند ویروس اصطلاح رایج امروزی است و در آن زمان از این عناوین استفاده نمی شد. تنها هدف این بود که “موجود” خلق شده ی باب توماس کنترل شود. شخصی که برنامه ی ریپر را نوشت مشخص نیست. اما گفته می شود که این کار را Ray Tomlinson که چند سال بعد ایمیل را ابداع کرد، نوشت.


ربیت، اولین ویروس مخرب
اولین ویروسی که با نیت تخریب نوشته شد Rabbit نام داشت. این ویروس خود را به صورت بی نهایت روی یک کامپیوتر کپی می کرد تا زمانی که منابع کامپیوتر به اتمام می رسید و عملکرد دستگاه کند شده و در نهایت به طور کامل مختل می شد.

چند سال بعد در سال ۱۹۸۱، ویروس Elk Cloner نوشته شد. این ویروس اپل ۲ را مورد حمله قرار داد و از طریق فلاپی پخش می شد.


در سال ۱۹۸۶، ویروس Brain نوشته شد. برین اولین ویروسی بود که در مقیاس بزرگ پخش شد. این ویروس حدود ۲۰٫۰۰۰ کامپیوتر را آلوده کرد.

اخبار مشابه

  • واحد پشتیبانی
  • هوش تجاری BI و سیستم فرم ساز و گزارش ساز تحلیلی
  • ایده ای نو در پخش گرم و سرد و ترکیبی با کارا سیستم
  • نرم افزار جدید کارا سیستم با رویکرد ERP جهت پخش های مویرگی
  • افتتاحیه سایت کارا سیستم

  • نظر خود را درج نمایید

    عکس خوانده نمی شود